Burnos higiena

Burnos higienos pagrindas yra kasdienė dantų priežiūra, kurią atliekate namuose. Kaip ją atlikti ir kokias priemones pasirinkti turėtų patarti jūsų odontologas. Taigi kiekvienas žmogus yra atsakingas už kasdienę savo burnos higieną, tačiau ji privalo būti paremta jūsų odontologo ar burnos higienisto. Profesionali burnos higiena atliekama kas 6 mėn. arba dažniau priklausomai nuo situacijos.

Gera burnos higiena ir tinkama dantų priežiūra yra kelias link sveikos šypsenos. Paprasčiausios burnos higienos procedūros padeda išvengti dantų ėduonies, palaiko dantenas sveikas, o Jūs galite gerokai ilgiau džiaugtis savais dantimis. Tinkama higiena yra profilaktikos priemonė, o ne gydymo būdas, būtent todėl atsakingai rūpintis burnos švara reikia pradėti, kol dar nėra jokių dantų ar dantenų pažeidimų. Profesionali burnos higiena taip pat dažnai būna pirmasis gydymo etapas prieš periodontines, chirurgines, terapines procedūras, dantų balinimą ar protezavimą.

Burnos higiena skirstoma į individualią (asmeninę) ir profesionalią. Individuali burnos higiena yra viskas, ką kiekvienas žmogus atlieka namuose: dantų valymas, tarpdančių siūlo naudojimas, burnos skalavimo skysčių naudojimas, išimamų protezų priežiūra ir kita. Profesionali burnos higiena – tai procedūros, atliekamos odontologo kabinete.

Kad ir kaip stengiamės kruopščiai išsivalyti dantis šepetėliu, idealiai to padaryti praktiškai neįmanoma. Visuomet lieka apnašų ant tolimesnių galinių dantų, liežuviniuose paviršiuose ar dantų vagelėse, kurių nepasiekia šepetėlio šereliai. Minkštos baltos apnašos susiformuoja iš maisto likučių, seilių ir burnoje nuolat gyvenančių bakterijų, kurios pačios savaime nėra pavojingos. Apnašoms ilgiau užsibūnant ant danties, bakterijos jose vykdo chemines reakcijas (jas ypač paskatina saldus ar krakmolo turintis maistas), kurių metu išsiskiria rūgštys. Šios rūgštys silpnina danties paviršių ir jis pradeda irti, vystosi kariesas ir atsiranda ertmė.
Ant dantų paviršiaus ilgai užsilaikius minkštoms apnašoms, veikiant seilėms jos ilgainiui sukietėja ir virsta dantų akmenimis. Tai tarsi kietas kalkių sluoksnis palei dantenas ant danties paviršiaus, kuris gali būti labai įvairaus dydžio, nuo baltos iki tamsiai rudos spalvos. Šios sankaupos dirgina dantenas, jos gali parausti, kraujuoti ar tapti jautrios. Per ilgesnį laikotarpį dantenų audinys pradeda nykti, vėliau ima nykti dantį supantis kaulas ir galiausiai danties netenkama. Dantų akmenų individualios burnos higienos priemonėmis pašalinti neįmanoma, tai atlieka burnos higienistas.
Nepakankama burnos higiena dažnai sukelia nemalonų burnos kvapą, kuris mažina pasitikėjimą savimi, kenkia bendravimui.
 
  • • Tyrimais nustatyta, kad burnoje nuolat kaupiantis bakterijoms šios patenka į virškinimo sistemą, iš jos – į kraujotaką ir pasiekia įvairius organus. Tai gali paskatinti širdies, plaučių, inkstų ir kitų organų ligų radimąsi.
  • • Palaikyti burnos higieną svarbu ir norint, kad ilgai tarnautų turimi dantų protezai – vainikėliai, implantai, išimamos plokštelės. O nešiojantiems breketus higiena padės apsaugoti dantų paviršius nuo karieso
  • • pecialistas įvertina paciento burnos būklę, paklausia apie namuose naudojamas priemones, paaiškina, kaip taisyklingai ir efektyviai valyti dantis, atsako į klausimus ir duoda patarimų.

Dantų apnašos ir akmenys yra šalinami specialiais instrumentais. Dantų akmenims valyti naudojamas ultragarsinis skaleris, kurio lengvai vibruojantis antgalis švelniai pašalina apnašas nuo danties paviršiaus, jo nepažeisdamas ir nekeldamas skausmo. Tačiau jei dantys labai jautrūs ar procedūros metu kamuoja nemalonūs pojūčiai, galima pritaikyti vietinį nuskausminimą. Iš sunkiai pasiekiamų vietų, pavyzdžiui, tarpdančių, akmenys šalinami rankiniais instrumentais.

Kiekvienam žmogui, turinčiam kokių nors nusiskundimų ar ne, rekomenduojama atlikti profesionalią burnos higieną kas 6 mėnesius. Pacientams, turintiems polinkį į apnašų kaupimąsi ar rūkantiems, apsilankymas pas burnos higienistą rekomenduojamas 3–4 kartus per metus.

Keletas patarimų:

  • • Valykite dantis 2 kartus per dieną, nes per vieną kartą išvalomi ne visi nešvarumai,
  • • Valymas turėtų trukti bent 2–3 minutes,
  • • Po kiekvieno valgio kelias minutes kramtykite kramtomąją gumą arba praskalaukite burną vandeniu. Taip greičiau pasišalins maisto likučiai.
  • • Dantis valykite vertikaliais judesiais „aukštyn-žemyn“, o ne horizontaliais „pirmyn-atgal“,
  • • Stenkitės nuvalyti visus danties paviršius,
  • • Vartokite pieno produktus – jie naudingi dantims dėl esančio kalcio, kuris lengvina rūgščių paveikto danties paviršiaus atstatymą.

Į pradžią...